“Fer màrqueting d’un producte artístic és impossible. L’artista crea segons les seves necessitats i no segons les necessitats del mercat”. Si no se t’encén una bombeta quan escoltes això, és que no tens diners invertits en un projecte.

No obstant això, hi ha plataformes que sí que creuen que hi ha maneres d’organitzar un projecte perquè un artista o promotor almenys pugui trobar el mercat més proper a la seva obra. Una d’elles és Artwork Archive que, si bé situa la seva proposta a l’art plàstic, diverses de les seves guies es poden aplicar a tota classe de projectes culturals, entre ells un festival, un concert o un disc.

El primer punt que estableix és la importància de documentar el treball. Construir un arxiu de tot el que s’ha creat és un pas indispensable per saber “què és el que es té”. No obstant això, també és important documentar els llocs on has exhibit el teu projecte, els espectacles propis i els de la competència, dades de comptabilitat, els contactes de la indústria i dels clients, etc.

La tecnologia ha arribat per quedar-se i un gran salt per a qualsevol projecte és la seva digitalització. “Si no estàs a Google, no existeixes” podria ser la substitució del “penso i després existeixo”. Existeixen molts programaris que ajuden a posicionar un projecte i a optimitzar-lo.

Un exemple és tenir una pàgina web que sigui clara per al nou usuari però que també ofereixi més detalls per als que vulguin aprofundir-hi. A més, això ajudarà a crear un inventari actualitzat, presentar un perfil del projecte, convidar al públic a conèixer més el treball i construir una marca.

La clau és presentar-te d’una manera professional, afirmen responsables de Art Work. Fer un seguiment de qualitat del que estàs fent és un pas més per acostar-te a un nou públic i mantenir els teus seguidors habituals.

Seguint amb la filosofia d’aparèixer a internet, es necessari publicar tot el que es fa perquè és la manera de connectar amb possibles inversors o clients. “Una bona pàgina de contacte és necessària per compartir el teu context, el que ets i la història del teu projecte”, agrega la plataforma que també aconsella incloure una secció de notícies o una pàgina amb l’agenda.

Una altra qüestió és la importància de mantenir-se en la memòria del públic, però també com aconseguir-ho. Actualment existeixen maneres d’aproximar-se a l’audiència, pot ser mitjançant avisos personalitzats, integrar recordatoris als calendaris de la teva base de dades perquè no oblidin els teus esdeveniments, recordatoris per mailing, etc. Aquestes són algunes vies per mantenir un servei personalitzat sense fer un esforç desproporcionat.

“Analitzar els detalls claus del teu projecte per prendre decisions més encertades”. Des de l’enfocament del mercat, aquesta pot ser l’opció més propera al màrqueting de producte. Per exemple, un festival de jazz sempre tindrà una prioritat concreta: promoure i difondre el gènere. El com i a qui va dirigit seran uns factors claus per garantir una segona y una tercera edició.